היום, אתר אינטרנט עסקי הינו בגדר חובה לכל בית עסק. באמצעות אתר האינטרנט, בעל העסק יכול לשעתק את חוויית הקנייה למרחב המקוון ובכך להגביר מודעות ומעורבות עם לקוחות. בנוסף, הוא יכול לספק מידע חשוב אודות בית העסק (כמו מגוון המוצרים והשירותים המוצעים לרכישה, אפשרויות הזמנה בדואר, שעות פעילות, מידע מקצועי, גלריית תמונות/לקוחות ועוד…).

עם זאת, תמיד יהיה מי שיעדיף להימנע מבניית אתר עסקי, בטענה שמסורבל מדי לבנות אתר שלם שייראה מקצועי וכי אתר עסקי הוא מיותר, מול קיומו של עמוד עסקי בפייסבוק.

אמנם עמוד עסקי בפייסבוק הינו הכרחי לבעלי עסק: לפי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, רוב האנשים צורכים את עיקר החדשות והעדכונים שלהם דרך פייסבוק. אבל למרות אפשרות החשיפה העצומה, פייסבוק נועדה יותר לשמירת קשר רציף עם לקוחות ובנימה אישית יותר.

לעומת זאת, אתר עסקי משדר מקצועיות: הוא מספק ניווט קל ונוח יותר. בכך, הוא מאפשר למשתמשים לאתר את המידע והמוצרים שהם חיפשו (וכן את כל המידע על בית העסק) ביעילות ובמהירות גבוהה יותר, בהשוואה לפייסבוק, שבה משתמשים נאלצים לגלול מטה בפיד.

בנוגע לסרבול: היות והמערכת האינטרנטית נגישה וקלה לתפעול (הרבה יותר בהשוואה לימים עברו), ניתן לבנות אתר עסקי במהירות ועם עלויות נמוכות יחסית. להלן אפרט את השלבים העיקריים, בדרך לבניית אתר עסקי: אפיון האתר, חקר מילות מפתח, עיצוב ראשוני של עמוד הבית, העלאת תוכן חדש מידי שבועיים-שלושה, שימוש בקוד פתוח לעומת קוד סגור והכי חשוב: נוחות משתמש.

בניית אתר לעסק

1. אפיון האתר

לפני שניגשים לעבודה, עליכם לדעת איזה סוג אתר יתאים לבית העסק. לכן, בשלב הראשון יש לאפיין את האתר. שלב ראשוני זה הינו חשוב מאוד ואין לדלג עליו.

על מנת לאפיין את האתר, שאלו את עצמכם: מיהו קהל היעד של בית העסק? מה מעניין את קהל היעד הזה? מה הוא מעוניין לרכוש? מה המטרה של האתר – להגביר מודעות ולמשוך לקוחות חדשים אל בית העסק (כלומר, אתר תדמיתי), להניע לרכישה בקרב הלקוחות (אתר מכירתי), לספק ידע (בלוג או אתרי 'עשה זאת בעצמך'). בנוסף: מה אתם מעוניינים שהגולשים יעשו, כשהם מבקרים באתר בית העסק? יתפעלו? ישאירו פרטים? ירכשו מוצר? יגיבו וינהלו דיון? כל תשובה תוביל אתכם לבניית אתר שונה לחלוטין.

לאחר שעניתם על כל השאלות הללו, מומלץ גם להיכנס לאתרים של מתחרים וללמוד מהם. השוואה זו יכולה להעניק לכם מושג, לגביי מה מקובל בתחום. בנוסף, ההשוואה יכולה להוסיף לכם יצירתיות. לדוגמא, תוכלו לשלב באתר פיצ'ר לא שגרתי, שאינו מופיע באתרים של בתי עסק דומים. עם זאת, שימו לב שאתר "יצירתי מדי", עלול לגרום לבעיית ניווט, שעלולה להוביל להיפך הגמור ממה שהתכוונתם אליו.

2. חקר מילות מפתח – Google AdWords

כדי שגולשים יגיעו לאתר שלכם דרך גוגל ומנועי חיפוש אחרים, עליכם לבצע חקר מילות מפתח. בביצוע חקר מילות מפתח, תלמדו אילו ביטויים הקשורים לתחום של בית העסק, מוקלדים לעיתים תכופות בחיפוש בגוגל. את הביטויים האלו תשלבו בתוכן האתר – בעמוד "אודות", במאמרים, בבלוג, בחלון החדשות הרצות, בכותרות, בסרגלי ניווט ובשמות תמונות/קבצים.

למשל, אם העסק שלכם הוא בית קפה, הביטויים השונים יכולים להיות "בית קפה", "בית קפה שקט", "קפה איכותי" וכדומה.

חקר מילות מפתח, מבצעים באמצעות היישום Google AdWords, שיאפשר לכם לבחון את מידת הפופולריות של ביטויים מסוימים וכן לגלות ביטויים נוספים, שמופיעים לעיתים תכופות בחיפוש בגוגל. כך תוכלו לבחור את הביטויים המתאימים ביותר לעסק שלכם ולברור ביטויים, שיש עליהם תחרות נמוכה. פעולה זו תגביר את הסיכוי, שהאתר שלכם יתנוסס בעמוד הראשון בתוצאות החיפוש וכמה שיותר למעלה.

עד כמה חשוב חקר מילות המפתח? חשוב מאוד!

אמנם גוגל אינה מפרסמת את האלגוריתם שלה ברבים, אך ידוע כי היא מתעדפת את תוצאות החיפוש שלה לפי מידת הנוכחות של מילות החיפוש באתר. זאת ועוד: רק 9% מהגולשים עוברים לעמוד התוצאות השני, במידה ולא מצאו את מה שחיפשו בעמוד הראשון.

לכן, אתר שאינו נמצא בעמוד הראשון בתוצאות החיפוש – כאילו אינו קיים. אתם יכולים לקחת נשימה ארוכה ולהירגע: אינכם חייבים להופיע תמיד בעמוד הראשון בגוגל. ממילא אין זה אפשרי תמיד, בשל התחרות הגדולה. עם זאת, מידי פעם חשוב לעשות מאמץ ולהופיע בתוצאות החיפוש הראשונות (ועל כך, אפרט בהמשך המאמר), כדי להביא לחשיפה הרצויה.

3. תכנון ויזואלי ראשוני

לגולש הממוצע לוקח עד 8 שניות, כדי להחליט האם הוא ממשיך לגלוש באתר, או "נוטש" אותו וחוזר לחיפוש. לכן, חשוב שתתכננו עמוד בית אטרקטיבי, בהתאם לאפיון שביצעתם, עם דגש על הבלטת האינפורמציה העיקרית וכמה שפחות "הסחות דעת". זאת, מכיוון שאם הגולשים יתקשו להתמצא באתר שלכם, הם לא יתעכבו כדי ללמוד אותו ויחפשו אתר אחד. גם במידה והם יחליטו להשתהות באתר, חווית הגלישה שלהם תהיה לא נעימה ומתסכלת.

פה המקום לציין את מבנה ה-ר' ההפוכה. מחקרים מצאו, שהאזור הראשון שהגולש שם לב אליו באתר אינטרנט, הוא החלק העליון והשמאלי, כמו ר' הפוכה. לכן, כדאי למקם שם לוגו, מספר טלפון, סרגל ניווט ובו תגיות 'צור קשר', 'אודות', 'גלריית מוצרים', 'גלריית תמונות' וכדומה.

חשוב גם להחליט על גרפיקה עיקרית, שמעבירה בקצרה אך בבהירות, את מה שמציע העסק. לדוגמא, תמונות מתחלפות עם כיתוב. כך יוכל הגולש לדעת – או לקבל מושג – האם  ימצא באתר את מה שהוא צריך.

4. העלאת תוכן חדש לאתר

אתר שלא מוצג בו תוכן חדש אחת לשבועיים-שלושה, נחשב בעיניי מנועי החיפוש כלא פעיל ולכן צונ דירוגו בתוצאות החיפוש. אחת הדרכים לייצר תוכן רענן באתר, היא באמצעות "בלוג" או "מאמרים מקצועיים" (בחרו את המונח המתאים לאתר שלכם).

בבלוג תוכלו להעלות, אחת לכמה שבועות, פוסט העוסק בנושא כלשהוא, שקשור לתחום בית העסק שלכם. למשל, אם יש לכם מספרה, תוכלו להעלות פוסטים הקשורים בטיפוח השיער. אם אתם עסק שמציע ייעוץ עסקי/כלכלי, תוכלו לכתוב על המגמות השונות במשק. למעשה, בלוג מציע דרך נוספת לשלב את ביטויי המפתח, שיעזרו לקידום האורגני של האתר.

דרך נוספת להעלות תוכן מרענן וחדיש, היא באמצעות סרטונים. אם אתם עסק לשיפוץ הבית, תוכלו לצלם (באמצעות מצלמה של טלפון חכם), סרטון הסברה או 'עשה זאת בעצמך' של תיקונים קטנים, שהגולשים יכולים לבצע בעצמם. היו מי שכבר עשו סרט עלילתי שלם שצולם דרך מצלמת אייפון ("מנדרינות"). כך שאתם בהחלט יכולים להעלות סרטון לאתר העסקי, ממצלמת הטלפון החכם שלכם.

אם אתם מרגישים שאין לכם מה לחדש במאמר מקצועי או סרטון, תוכלו להוסיף חלון חדשות רצות, שאותו תעדכנו באותה תדירות (כאמור, אחת לכמה שבועות) ואף יותר. קיים מגוון אפשרויות להעלאת תוכן מרענן לאתר. כל מה שעליכם לעשות, הוא רק לבחור את האפשרות המתאימה עבורכם.

5. פיתוח – קוד פתוח לעומת קוד סגור

קוד של אתר אינטרנט הוא כמו הדנ"א של האתר. ההבדל בין קוד פתוח לקוד סגור, הוא שאתר שנבנה באמצעות קוד סגור, שייך באופן בלעדי למתכנת או לחברה שבנתה את האתר. כלומר, האתר נחשב לרכושה האישי ואינו חשוף לציבור, אלא רק במקרה של פריצה.

לעומת זאת, קוד פתוח הינו בגדר נחלת הכלל. כל אחד יכול לבנות לעצמו אתר בהסתמך על הקוד הזה, או על בסיס אותה "נוסחה". בין רשימת האתרים המוכרים שפותחו על בסיס קוד פתוח, ניתן למנות את ג'ומלה, וויקס וורדפרס. ניתן להשתמש בקוד, כדי לבנות אתר המבוסס על "שבלונות" קבועות (כלומר, עיצובים) המוצעות ע"י אתרים אלו, או לשכור מתכנת שימשיך לפתח את האתר שלכם, על בסיס הקוד הקיים. תהליכי עבודה אלו, נחשבים לקצרים וחסכוניים יותר מבחינה כספית, בהשוואה לבניית אתר מ"אפס".

למה כדאי לי לבנות אתר בקוד סגור?

יש לכך כמה סיבות. אתר שנבנה בקוד סגור מאלץ את בעל העסק להמשיך לעבוד עם מי שבנה אותו, כי המעבר מסורבל ועולה הרבה כסף. לכן, פעמים רבות ההצעה לבנות בקוד סגור היא עסקית בלבד. במידה ומדובר ביישומים מורכבים או אתר המכיל מידע רגיש, כמו בנק, מומלץ להשתמש בקוד סגור.

6. נוחות משתמש

  • בסעיף הבא נרחיב אודות נוחות המשתמש – שכן זהו פרמטר שאין להמעיט מחשיבותו. אתר שאינו נוח למשתמש, כלומר, שמסורבל להתמצא בו, הוא כמו מקל בגלגלים. להלן, כמה דגשים לבניית אתר עסקי, נוח וידידותי למשתמש:
  • כמה שפחות קליקים – "פזרו" את המידע באתר שלכם, כך שניתן יהיה למצוא כל קטגוריה, עם מספר מועט של קליקים. אם אתם יכולים לצמצם ולאחד קטגוריות – עשו זאת. אינכם זקוקים לקטגוריות עודפות, שרק יסרבלו את האתר.
  • מראה נקי ולא עמוס – אתר שנראה עמוס במידע או דחוס בתמונות, מקשה על התמצאות בו ויוצר "בלגן בעיניים". דאגו לעיצוב פשוט ונקי, אך כזה שעדיין מעביר את התדמית של העסק שלכם והקו היצירתי שאליו אתם שואפים.
  • "פירורי לחם" – הכוונה לתגיות המופיעות בחלק העליון של עמודי האתר ומראות לגולש את הדרך שעבר, עד שהגיע לקטגוריה הנוכחית. ממש כמו הצגת מיקומו של קובץ במחשב. לדוגמא, פירורי לחם מעל עמוד "תמונות יום גיבוש" יהיו: עמוד הבית > גלריית תמונות > תמונות צוות.
  • סרגל ניווט עליון – חשוב שלא להעמיס יותר מידי קטגוריות בסרגל העליון ולמקם בו את התגיות העיקריות: "אודות", "צור קשר", "גלריית מוצרים", "גלריית תמונות", "הלקוחות שלנו". אם יש לכם קטגוריות נוספות, מומלץ ליצור סרגל ניווט נוסף, שימוקם באופן אנכי, בצד ימין של האתר.
  • סרגל ניווט תחתון – סרגל זה (שנקרא גם "פוטר") ממוקם בתחתית האתר ומכיל את רשימת הקטגוריות. אם תכנסו לאתר כלשהוא, תוכל למצוא את הפוטר ע"י גלילה מטה. לפוטר יש שתי מטרות עיקריות: האחת היא, שהגולשים ימצאו את הקטגוריה שאותה הם מחפשים. השנייה היא, שתקבלו אפשרות לחזור שוב על ביטויים שאותם כתבתם בסרגל הניווט העליון ובקטגוריות נוספות באתר, מה שיתרום לקידום האורגני של האתר במנועי החיפוש.

לסיכום

כיום, אתר אינטרנט הוא חובה לכל בית עסק. אתר מוצלח יחזק את הנוכחות של בית העסק שלכם באינטרנט, יסייע לכם לגייס לקוחות חדשים ויעלה את מספר המכירות. בנוסף, בתי עסק רבים שרדו תקופות מיתון וירידה באחוזי המכירות בנקודות המכירה הפרונטליות – באמצעות חנות אינטרנטית.

כמובן, לאחר שהאתר עלה לאוויר, חשוב להקפיד על העלאת עדכונים חדשים, שיצרו עניין בקרב הלקוחות שלכם ויעודדו אותם לפנות אליכם.

בהצלחה, אביב עיצובים.