לפני כמה שנים החל לחלחל לתחום בניית האתרים המונח אתר רספונסיבי. מהו אתר כזה? מדוע חשוב שיהיה לכם אתר כזה ? איך זה ישדרג אתכם מבחינה עסקית ואלו שיקולים צריך לקחת בחשבון בעת הקמת רספונסיבי? כל התשובות לכל השאלות מיד.

מהו עיצוב אתר רספונסיבי?

המושג עיצוב אתר רספונסיבי או Responsive Web Design חדר לשיח לפני כ-6 שנים על ידי איתן מרקוטה (Ethan Marcotte), כאשר הוא התייחס לדרישה ההולכת וגוברת מצד מנהלי חברות להקים אתרי אייפון, כלומר אתרים המותאמים למכשירים סלולריים חכמים, כך שדרך הנייד ניתן יהיה לגלוש באתרים חרף הגודל הזעיר של המסך בהשוואה למסך המחשב. מאז, המושג הפך שגור מאוד בשיח של בניית האתרים.

עיצוב אתר רספונסיבי מבוסס על גישה בעיצוב ובתכנות, באמצעותה ניתן לבנות אתר כך שהוא יותאם באופן המיטבי לכל פלטפורמה דיגיטלית, לכל סוג של מכשיר (מחשב, אייפד, מכשיר חכם וכו') ולרזולוציות שונות. במילים אחרות, זהו אתר המתאים את עצמו לגודל של מסך הגולש, ואתר מסוג כזה הוא הכרח במציאות הדיגיטלית של ימינו. האתר הרספונסיבי שונה לחלוטין מהאתר הסטטי, למשל, שבו הגודל של האתר הוא קבוע ומבוסס על חישוב רוחב פריטים קבוע בערכים מסויימים (כגון פיקסלים).

איך העיצוב "מגיב" למסך של הגולש? מצויין ששאלתם. העיצוב מבוסס על טכנולוגיה מתקדמת הנקראת CSS3, המאפשרת לדפדפן לזהות דרך איזה מכשיר נכנס הגולש לאתר, ובהתאם לכך, מתאימה באופן אוטומטי את גודל הרזולוציה בצורה האופטימאלית בהתאם למכשיר בו נעשה שימוש. מיותר לציין, שעיצוב רספונסיבי הופך את הגלישה באתר לידידותית יותר, מקל מאוד על הניווט באתר ועל כן מגדיל את אחוז התעבורה בו.

האם אני צריך עיצוב רספונסיבי?

השאלה האם אתם צריכים אתר רספונסיבי דומה לשאלה האם אתם בכלל צריכים אתר אינטרנט, ואם זה לא ברור, התשובה עליה היא כן! בישראלים של היום, ללמעלה מ-4 מיליון ישראלים יש מכשיר חכם או טאבלט, ומחקרים מראים, שצרכני האינטרנט משתמשים במכשירים החכמים לצורך גלישה אינטרנטית פי 3 מאשר במחשב הנייח/נייד. המשמעות היא, שאם אתם רוצים להגדיל את כמות המבקרים באתר שלכם כדי להגדיל מכירות ולהרחיב את מעגל הלקוחות שלכם, אתם חייבים אתר שניתן יהיה לגלוש בו גם ממכשיר אלקטרוני שמסך המגע שלו הוא קטן יותר. לכן, כשאתם מחפשים בונה ומעצב אתרים, עליכם להיות בטוחים שהם מתמחים גם באתרים רספונסיביים, כדי שהאתר שלכם אכן יקדם את מטרותיכם העסקיות. אחרת, אתם עשויים לא רק להיות מוגבלים בכמות הגולשים שמבקרים באתר שלכם, אלא גם לשדר למתחרים שלכם שאתם עדיין נותרתם מאחור מבחינה טכנולוגית-דיגיטלית.

על קצה המזלג: איך מעצבים אתר רספונסיבי?

עיצוב אתר רספונסיבי הוא פרויקט שכדאי להפקיד בידיים מקצועיות. למרות שהיום קיימות לא מעט פלטפורמות המאפשרות גם למי שאינם מביני דבר להקים אתר אינטרנט, ועל אף שקיימים כלים חדשניים להקמת אתר רספונסיבי בלי תכנות, כדי שהאתר יהיה מותאם למכשירים דיגיטליים המבוססים על מסכי מגע- כדאי לפנות למומחה בהקמת אתרים. כיום, כל בונה אתרים שמכבד את עצמו מציע גם שירות של בניית אתר רספונסיבי, היות שאתר רגיל שאינו מותאם באופן אוטומטי לתצוגה במכשירים ניידים או בטאבלטים לא באמת יכול לממש את המטרות העסקיות כראוי. הקמת אתר שיהיה רספונסיבי כרוכה ביצירתן של תמונות אופטימאליות בפורמטים ספציפיים (כמו JPEG, GIF או PNG-8), היא מחייבת שמירה על הרזולוציה של התמונות כדי שהאיכות שלהן תהיה טובה לא משנה מאיזה מכשיר נכנסים לאתר, היא דורשת התייחסות לניואנסים הקשורים לתוכן, כדי שהמלל באתר ייראה קריא ונעים, גם כאשר הגלישה נעשית ממכשיר שאינו המחשב, ועוד. בונה אתרים מקצועי המתמחה גם בהתאמת האתר לפלטפורמות דיגיטליות ייקח בחשבון את מכלול השיקולים הללו, ולכן גם העבודה שלו תהיה תועלתית עבורכם.

אלו דגשים נוספים צריך בונה אתרים לקחת בחשבון בעת בניית אתר רספונסיבי?

כדי שניתן יהיה לפתוח קבצי CSS או קבצי JS דרך המכשיר הנייד או הטאבלט, חשוב להקפיד לא לטפל בבעיות שעשויות לחסום את הגישה לקבצים הללו שמקורן בקובץ robots.txt.חסימת הגישה לתכנים הללו יכולה לפגוע בדירוג של האתר וצריך לתת לכך את הדעת מבעוד מועד.

בדומה לאתרי אינטרנט שהגלישה בהם נעשית דרך המחשב, גם כאשר מדובר בגלישה דרך הנייד, האתר צריך להיפתח במהירות. זהו אתגר לא פשוט היות שהרשתות הסלולריות הן איטיות יותר מרשתות האינטרנט הביתיות, וגם על אתגר זה צריך להתגבר. דרך אחת לעשות את זה היא לבדוק את מהירות טעינת האתר באמצעות Pagespeed, תוכנה המאפשרת גם לבדוק את מהירות עליית האתר וגם לזהות את הדרכים להגברת מהירות הטעינה.
היות שאלמנטים כמו פלאש ו-POP UP יכולים לגרום למבקר באתר לזנוח אותו במהירות, גם כאשר מדובר באתרים שהגלישה בהם נעשית מהמחשב, אך על אחת כמה וכמה כשמדובר באתרים ניידים, כדאי מאוד שלא להשתמש באלמנטים כאלה בעיצוב של אתר רספונסיבי.

כשמדובר באתרים רספונסיביים המותאמים למובייל, רצוי שהמידע המקומי, הכותרות ותגי המטרה יהיו קצרים במיוחד, מכיוון שהמסך קטן יותר בהשוואה למסכים של האתרים הלא ניידים.

לפנות לבונה אתרים המתמחה בהקמת אתרים רספונסיביים

לסיום, אנחנו רוצים לחזור ולהדגיש, כפי שכבר ציינו קודם לכן, שאם החלטתם ללכת על האופציה הרספונסיבית בעת בניית האתר שלכם, חשוב מאוד לוודא שאתם מוצאים מקים אתרים שיש לו ניסיון בבניית אתרים רספונסיביים. נכון שהיום רוב בוני האתרים יודעים כיצד להקים אתר המאפשר גלישה אופטימלית גם ממכשירים ניידים, אך כדי למנוע עוגמת נפש וכדי שתהיו בטוחים שאתם מקבלים את המענה הכי מדוייק לכם, רצוי מאוד לברר את העניין הזה מראש אל מול בונה האתרים הפוטנציאלי. מומלץ גם לבקש מבונה האתרים לראות עבודות קודמות שהוא עשה בתחום הרספונסיבי, כדי שתרגישו בטוחים להפקיד בידיו את הצרכים העסקיים שלכם.

ליעוץ מקצועי, פנו אלינו. אביב עיצוב אתרים.